Tramwaje do Wilanowa jeżdżą już rok

Dokładnie rok temu, 29 października 2024 r., tramwaje wróciły do Wilanowa. Tego dnia pierwszy tramwaj wyjechał z piątej, najnowszej zajezdni na Annopolu. Od uruchomienia z nowej trasy wilanowskiej skorzystały już miliony pasażerów.

Tramwaj do Wilanowa jest jedną z największych komunikacyjnych inwestycji stolicy ostatnich lat. także przedsięwzięcie, które nie ogranicza się tylko do nowej infrastruktury tramwajowej – obejmuje także przebudowę i budowę licznych instalacji podziemnych, a także układu komunikacyjnego z jezdniami, chodnikami i drogami rowerowymi. 

Otwarta rok temu trasa wzdłuż Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej liczy ok. 6,5 km. To najdłuższy odcinek tramwajowy uruchomiony w Warszawie od lat 50. XX w. i jeden z najdłuższych ciągów komunikacji szynowej oddawanych w ostatnich dekadach (centralny odcinek II linii metra miał ok. 6,5 km, a najstarszy odcinek linii M1 – ok. 11 km). To także jeden z najdłuższych nowych odcinków tras tramwajowych w kraju.

Miliony pasażerów na nowej trasie

Nowa trasa wpisała się w pejzaż komunikacyjny stolicy, o czym dobrze świadczą wyniki przewozowe. Mieszkańcy południowych dzielnic Warszawy zagłosowali nogami, że podoba im się tramwaj do i z Wilanowa. W pierwszym półroczu z nowych linii 14, 16 i 19 skorzystało 10 mln pasażerów, a w drugim kolejne 10 mln osób, chociaż „po drodze” mieliśmy wakacje, podczas których wiele osób wyjeżdża ze stolicy i ruch w komunikacji miejskiej spada. W okresie wakacyjnym na funkcjonowanie komunikacji wpływały także remonty tramwajowe.

Pasażerowie korzystają z nowych połączeń nie tylko „tranzytowo”, ale też podróżując lokalnie. Trasa zapewnia sprawne połączenie położonego na południu Wilanowa z „północnymi” Bielanami, po drodze przecinając Mokotów, Śródmieście i Ochotę, ale około 42 proc. podróży odbywa się na „wilanowskim” odcinku nowej trasy (przystanki Miasteczko Wilanów – Goworka). W ciągu całego roku z tego odcinka sieci tramwajowej skorzystało 8,4 mln podróżnych.

Bardzo popularne są właśnie te nowe przystanki. W czołowej dziesiątce takiego rankingu dla linii 14, 16 i 19 jest ich aż siedem: Dolna (966 tys. wejść), Goworka (898 tys.), św. Bonifacego (880 tys.), Nałęczowska, Miasteczko Wilanów, Oś Królewska, Mangalia, a oprócz nich zmieściły się tam, tradycyjnie oblegane, Centrum (lider rankingu – wsiadło tutaj 1,5 mln pasażerów), Pl. Unii Lubelskiej i Świętokrzyska.

Najpopularniejsza wśród pasażerów jest linia 16, której tramwaje zabierają ok. 70 proc. podróżnych spośród wszystkich korzystających z trzech „wilanowskich” linii. Przez cały rok z 16 skorzystało ponad 14,2 mln osób (w tym na nowym odcinku 6,4 mln), z „czternastki” około 3,4 mln (w tym na nowym odcinku ponad 1,5 mln, przy czym trzeba pamiętać, że przez trzy miesiące „czternastka” nie kursowała), a tramwajami linii 19, które kursują od wakacji, podróżowało prawie 2,5 mln pasażerów, z czego prawie 500 tys. nowym torowiskiem.

Nowa zajezdnia na Annopolu

Oddanie nowej trasy tramwajowej wiązało się też z wyjazdem rekordowej liczby tramwajów na miasto. To wymagało uruchomienia nowej, piątej zajezdni tramwajowej, wybudowanej na Annopolu. Pierwsze wozy wyjechały z zakładu właśnie 29 października 2024 r.

To nowoczesny zakład, który zajmuje obszar blisko 12 hektarów. Wybudowano tu 16 km toru pojedynczego, ułożono sto zwrotnic. Tramwaje są tu serwisowane, naprawiane, malowane i myte w 14 budynkach. Hala postojowa może pomieścić aż 152 tramwaje.  Obiekt jest wyposażony w inteligentny system zarządzania zajezdnią, który umożliwia ustawienie drogi przejazdu tramwaju od wjazdu do stanowisk serwisowych bądź postojowych – zwrotnice i semafory są ustawiane automatycznie, bez udziału motorniczych. Duży nacisk położony został na ekologię i zieleń.

Obecnie do zajezdni R5 przypisane są 93 tramwaje, a na co dzień z zakładu wyjeżdża 60 brygad. Zakład zatrudnia 340 osób, w tym 204 motorniczych i 91 pracowników zaplecza. W grudniu do nowej zajezdni dołączą kolejne wozy, przenoszone z innych zajezdni. Potencjał R5 pozwala planować obsługę kolejnych nowych tras, takich jak przygotowywana linia tramwajowa na Zieloną Białołękę.   

Inwestycja wilanowska na finiszu

Sukcesywnie udostępniane są gotowe elementy infrastruktury wzdłuż trasy do Wilanowa. Zasadnicze prace przy układzie drogowym, wynikającym z pierwotnej dokumentacji projektowej, są zakończone: ruch odbywa się po warstwach ścieralnych jezdni w docelowym ich przekroju. Na przełomie października i listopada wykonawca zakończy prace przy chodnikach i drogach rowerowych, które były objęte projektem tramwajowym, ale większość ciągów ma już docelowy kształt. Do późnej jesieni będą trwały nasadzenia zieleni.

Przygotowujemy się do uruchomienia kolejnych odcinków wspólnych pasów autobusowo-tramwajowych (tzw. TTA – torowisk tramwajowo-autobusowych). Trwają prace nad organizacją ruchu oraz programami sygnalizacji świetlnej – po ich zatwierdzeniu przez Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym autobusy wjadą na torowisko.

Chodnikami i drogami rowerowymi, które nie były objęte projektem tramwajowym, zajmuje się teraz Zarząd Dróg Miejskich. W ostatnich dniach drogowcy podpisali umowę z firmą Efekt na przebudowę chodników i dróg dla rowerów na mniej więcej czterokilometrowym odcinku między ul. Dolną a al. Wilanowską. Wartość oferty to nieco ponad 6,5 mln zł, a wykonawca ma trzy miesiące na realizację prac.

Aktualności

Weekendowe prace na Spacerowej

Przez weekend, 13-14 września, wykonawca trasy tramwaju do Wilanowa będzie wprowadzał poprawki na jezdni ulicy Spacerowej w stronę Belwederskiej, od Chocimskiej do Słonecznej. Dla kierowców i autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego przygotowano objazdy.

Czytaj więcej »

Ostatnie asfaltowanie na Jana III Sobieskiego

Po weekendzie ulica Jana III Sobieskiego na całej długości będzie miała już wszystkie warstwy asfaltu. Od piątku, 22 sierpnia, wykonawca trasy tramwajowej do Wilanowa będzie pracował na ostatnim odcinku jezdni do centrum – pomiędzy ulicą św. Bonifacego i aleją Witosa. Kierowcy i autobusy pojadą objazdami.

Czytaj więcej »

Ostatnia warstwa na nitce Sobieskiego do centrum

Zgodnie z zapowiedziami, wykonawca trasy tramwajowej do Wilanowa rozpoczyna układanie ostatniej warstwy asfaltu na odcinkach jezdni ulicy Jana III Sobieskiego do centrum. Cztery dni potrwają prace pomiędzy aleją Wilanowską i ulicą św. Bonifacego. Początek robót w nocy ze środy na czwartek, z 30 na 31 lipca.

Czytaj więcej »

Zmiany na ul. Św. Bonifacego

W czwartek, 12 czerwca, zmieni się organizacja ruchu na ulicy św. Bonifacego. Wykonawca trasy tramwajowej otworzy nową, południową jezdnię pomiędzy skrzyżowaniem z ulicą Jana III Sobieskiego a ulicą Batumi.

Czytaj więcej »

Wygodniej dla kierowców na Sobieskiego i Witosa

Kierowcy znowu pojadą dwiema jezdniami ulicy Jana III Sobieskiego – pomiędzy ulicą Idzikowskiego a aleją Wilanowską. Jeśli pogoda nie przeszkodzi, w poniedziałek, 14 lipca, tramwajarze otworzą nitkę w stronę Wilanowa. Szerzej będzie także w alei Witosa. Prace wykończeniowe na jezdni z Wilanowa w kierunku centrum potrwają do końca lata.
Od jesieni 2024 roku tramwaje jeżdżą nowym torowiskiem do Wilanowa. W kolejnych miesiącach otwieraliśmy gotowe odcinki obu jezdni Belwederskiej i Jana III Sobieskiego – od Gagarina do Idzikowskiego, oraz alei Rzeczypospolitej. Z kolei na początku wakacji tramwaje pojechały ulicą św. Bonifacego do pętli Stegny. W kolejnym etapie inwestycji zostanie otwarty ostatni odcinek jezdni prowadzącej do Wilanowa. Wykonawca zaplanował zmiany w ruchu na noc z niedzieli na poniedziałek, z 13 na 14 lipca – o ile nie przeszkodzą warunki pogodowe.

Czytaj więcej »