![](https://tramwajdowilanowa.pl/wp-content/uploads/2024/06/Budowa-tunelu-tramwajowego-do-Dworca-Zachodniego_graf.-Infoulice-Warszawa.png)
Przebudujemy ciepłociąg
W ostatnie dwa weekendy budowniczowie tramwaju do Dworca Zachodniego przebudowali sieć ciepłowniczą przecinającą ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 r. Od soboty, 22 czerwca, rozpoczną prace wzdłuż jezdni.
Nowa trasa tramwajowa o długości około 1,6 km zacznie się na dworcu Warszawa Zachodnia. Podziemny przystanek tramwajowy znajdzie się obok zejścia na dworzec i będzie połączony przejściem podziemnym. Stąd tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod parkiem Pięciu Sióstr. Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. między budynkiem dawnej szkoły kolejowej a hotelem Ibis. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku Ccentrum, Okęcia lub pojechać do pętli Banacha. Węzeł na zdjęciu satelitarnym będzie przypominał gwiazdę. Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe. Czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans.
Jak będzie wyglądał podziemny przystanek?
Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. Różnicą będzie wysokość peronów, bo podłoga w tramwajach jest niżej niż w metrze. Nie będzie też charakterystycznej trzeciej szyny prądowej, tylko podwieszona pod sufitem szyna z przewodem. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie -2. Wybudowane zostaną ruchome schody i windy, pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.
Jakie linie dojadą do Warszawy Zachodniej?
Docelowo do stacji kolejowej dojadą tramwaje z Wilanowa. Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, do stacji dojadą tramwaje jadące po Grójeckiej. Dojadą nowozbudowanymi torami do podziemnego przystanku, gdzie będzie koniec trasy. W tym miejscu zostaną zbudowane tory do zmiany kierunku jazdy tramwajów. Na takiej linii trzeba będzie wykorzystywać tramwaje dwukierunkowe. Będą to Jazzy albo nowe Huyndaie. W przyszłości będzie można przedłużyć trasę z dworca zachodniego na Wolę. W planie jest budowa połączenia do ulicy Kasprzaka.
W ostatnie dwa weekendy budowniczowie tramwaju do Dworca Zachodniego przebudowali sieć ciepłowniczą przecinającą ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 r. Od soboty, 22 czerwca, rozpoczną prace wzdłuż jezdni.
Rozpoczyna się budowa tramwaju do dworca Warszawa Zachodnia. Wykonawca zaczął organizować plac budowy na Ochocie. W dwa najbliższe weekendy, czyli 7-9 i 14-16 czerwca, zwęzi obie jezdnie ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Tramwaj do dworca Warszawa Zachodnia – właśnie podpisaliśmy umowę na budowę tej trasy. Wszystko będzie gotowe w 2026 roku i będzie to pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy.
długość planowanej
trasy
tunelu
nowych peronów przystankowych, w tym jeden podziemny
zielonego torowiska