Tramwaj do Dw. Zachodniego:
Kluczowy etap prac w tunelu

Na skrzyżowaniu Grójeckiej z ulicami Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha powstaje tzw. pełna gwiazda, czyli układ torów umożliwiający ruch tramwajów we wszystkich kierunkach. Jego budowa rozpoczęła się na początku roku. Wykonawca inwestycji zamknął wówczas jedną z jezdni ulicy Grójeckiej i połączenie z ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r. Zawieszono także ruch tramwajów. Teraz połowa węzła rozjazdowego jest już gotowa i można zacząć kolejny etap budowy.

Tramwaj do Dw. Zachodniego to wyjątkowa inwestycja: obejmuje budowę pierwszego w stolicy tunelu tramwajowego. Pierwsze elementy trasy powstały jako integralna część przebudowy stacji kolejowej, która staje się jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w tej części miasta.

Powstająca trasa tramwajowa poprawi skomunikowanie Dworca Zachodniego z centrum i południowymi dzielnicami Warszawy. Tramwaj dowiezie pasażerów bezpośrednio w rejon peronów kolejowych. Spodziewamy się, że z nowego tramwajowego połączenia na Dworzec Zachodni będzie korzystać ponad milion pasażerów rocznie.

– To duża, ważna inwestycja dla Warszawy. Przepraszam za utrudnienia w czasie jej realizacji. Prace idą zgodnie z harmonogramem – tramwajem dojedziemy do Dworca Zachodniego w 2026 roku. I co ważne – nowy odcinek jest elementem obwodowej trasy tramwajowej, która docelowo połączy Wolę, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. A rozbudowa transportu szynowego w stolicy nie byłaby możliwa bez dofinansowania z Unii Europejskiej – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Ciepłociąg oddany przed czasem

Wymagającym elementem każdej inwestycji miejskiej jest przebudowa licznych instalacji podziemnych, które kolidują z planowaną infrastrukturą. Budowy są także okazją do wymiany czy poprawy stanu instalacji. Dopiero po zakończeniu tych prac mogą ruszyć prace na powierzchni – m.in. przy docelowym układzie jezdni, torów czy chodników.

Nie inaczej jest na budowanej trasie tramwajowej do Dw. Zachodniego. Zgodnie z dokumentacją projektową oraz uzgodnieniami z gestorem sieci konieczna była przebudowa ważnej magistrali ciepłowniczej w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., czyli w korytarzu tramwaju. Takie prace mogą być wykonywane tylko poza sezonem grzewczym – od maja do końca sierpnia, w terminach uzgodnionych z Veolią. Dlatego też, z uwagi na zakres robót, prace te podzieliśmy na dwa okresy letnie.

W zeszłym roku nasz wykonawca – konsorcjum firm ZUE i Fabe – przebudował blisko 400 m sieci ciepłowniczej, w tym ok. 230 m magistrali głównej 2xDN 600 (dwie rury o średnicy 600 mm). Wybudował również trzy nowe komory ciepłownicze.

Na ten rok przypadał znacznie większy zakres – czyli ok. 990 m instalacji ciepłowniczej, z czego 740 m to duża magistrala DN 600. Plan obejmował również budowę sześciu nowych komór ciepłowniczych. Lokalizacja sieci ciepłowniczej wymagała także przebudowy kanalizacji ogólnospławnej oraz sieci gazowej. Wszystkie te prace zostały już zrealizowane.

Tunel coraz głębszy

W kluczową fazę weszła także budowa tunelu tramwajowego, który ma połączyć ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. z wybudowaną już konstrukcją podziemnego przystanku tramwajowego na Dw. Zachodnim. – Pierwszy tunel tramwajowy w Warszawie nabiera kształtów. Budowa trasy do Dworca Zachodniego wchodzi w kolejną fazę – w powstającym tunelu trwa układanie płyty dennej – przyszłej „podłogi” obiektu – mówi prezydent Rafał Trzaskowski.

Obiekt, zaplanowany pod Parkiem Pięciu Sióstr i Alejami Jerozolimskimi, budowany jest metodą podstropową („od góry do dołu”). W pierwszej kolejności wykonywane są ściany szczelinowe, następnie strop. Po jego wykonaniu prace schodzą pod ziemię.

Obecnie trwają prace związane z wykopem podstropowym na terenie parku – pod ziemią, pod gotowym już stropem, pracują koparki, które zwożą urobek, który jest następnie wydobywany przez otwory technologiczne. Na odcinku ok. 300 m tunelu wykonawca dokopał się już do poziomu docelowej głębokości tunelu, która mieści się w przedziale od ok. 10 do 10,8 m. Układane są także zbrojenia pod płytę denną, czyli „podłogę” tunelu – w ostatnich dniach zalano betonem pierwszą sekcję o grubości ok. 1 m.

Docelowo tunel zostanie przykryty warstwą ziemi o wysokości od 1,9 do 2,6 m. Odtworzone zostaną alejki i wykonane zostaną nasadzenia. Udało się uniknąć dużych strat przyrodniczych, bo park Pięciu Sióstr od początku był zaprojektowany w taki sposób, by zagwarantować rezerwę pod budowę trasy tramwajowej. Przykładowo, w śladzie tej rezerwy, gdy park powstawał, nie sadzono drzew.

Połowa gwiazdy już leży

Wykonawca kontynuuje prace przy nowym torowisku. Na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. leżą pierwsze nowe szyny, a podbudowa torów wykonana jest do wysokości ul. Białobrzeskiej. Teraz, po zakończeniu przebudowy ciepłociągu, wykonawca rozszerzy front robót na powierzchni przy budowie docelowego układu komunikacyjnego.

Na skrzyżowaniu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha powstała już połowa pełnej „gwiazdy”, czyli układu rozjazdów, które w przyszłości umożliwią jazdę tramwajów we wszystkich relacjach. W sierpniu ruch kołowy został przełożony z jednej jezdni Grójeckiej na drugą, co umożliwia prowadzenie prac przy gwieździe od strony ul. Banacha.

W tej chwili wykonawca koncentruje się na pracach w ciągu ul. Grójeckiej – tak żeby udrożnić ruch tramwajów. Tramwaje wrócą do pętli P+R Al. Krakowska w zapowiadanym terminie – w październiku 2025 r.

Tramwaj do Dw. Zachodniego częścią trasy obwodowej

W ramach inwestycji powstanie około 1,6-kilometrowa trasa tramwajowa z 500-metrowym tunelem tramwajowym do Dworca Zachodniego. Podziemny przystanek końcowy będzie połączony schodami ruchomymi i windami bezpośrednio z przejściem podziemnym, rozbudowanym w ramach prac na stacji kolejowej. Dzięki temu przesiadki będą wygodniejsze i krótsze. Tramwaje dojadą do Dw. Zachodniego w 2026 r.

Trasa do Dworca Zachodniego jest elementem obwodowej trasy tramwajowej, która docelowo ma połączyć Wolę, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Inwestycja, z uwagi na ogromny zakres, jest podzielona na etapy – niektóre już funkcjonują, część znajduje się w budowie, a część w projektowaniu. Niedawno ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na projekt odcinka trasy od Dw. Zachodniego do ul. Kasprzaka na Woli – w ramach tego etapu zakładamy budowę kolejnych podziemnych przystanków tramwajowych.

Projekt „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą – Faza II” został dofinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027 i stanowi operację o znaczeniu strategicznym. Koszt całkowity projektu to 2 058 985 636,54 zł, z czego dofinansowanie wynosi 900 mln zł.

Aktualności

Weekendowe prace na Spacerowej

Przez weekend, 13-14 września, wykonawca trasy tramwaju do Wilanowa będzie wprowadzał poprawki na jezdni ulicy Spacerowej w stronę Belwederskiej, od Chocimskiej do Słonecznej. Dla kierowców i autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego przygotowano objazdy.

Czytaj więcej »

Ostatnie asfaltowanie na Jana III Sobieskiego

Po weekendzie ulica Jana III Sobieskiego na całej długości będzie miała już wszystkie warstwy asfaltu. Od piątku, 22 sierpnia, wykonawca trasy tramwajowej do Wilanowa będzie pracował na ostatnim odcinku jezdni do centrum – pomiędzy ulicą św. Bonifacego i aleją Witosa. Kierowcy i autobusy pojadą objazdami.

Czytaj więcej »

Ostatnia warstwa na nitce Sobieskiego do centrum

Zgodnie z zapowiedziami, wykonawca trasy tramwajowej do Wilanowa rozpoczyna układanie ostatniej warstwy asfaltu na odcinkach jezdni ulicy Jana III Sobieskiego do centrum. Cztery dni potrwają prace pomiędzy aleją Wilanowską i ulicą św. Bonifacego. Początek robót w nocy ze środy na czwartek, z 30 na 31 lipca.

Czytaj więcej »

Zmiany na ul. Św. Bonifacego

W czwartek, 12 czerwca, zmieni się organizacja ruchu na ulicy św. Bonifacego. Wykonawca trasy tramwajowej otworzy nową, południową jezdnię pomiędzy skrzyżowaniem z ulicą Jana III Sobieskiego a ulicą Batumi.

Czytaj więcej »

Wygodniej dla kierowców na Sobieskiego i Witosa

Kierowcy znowu pojadą dwiema jezdniami ulicy Jana III Sobieskiego – pomiędzy ulicą Idzikowskiego a aleją Wilanowską. Jeśli pogoda nie przeszkodzi, w poniedziałek, 14 lipca, tramwajarze otworzą nitkę w stronę Wilanowa. Szerzej będzie także w alei Witosa. Prace wykończeniowe na jezdni z Wilanowa w kierunku centrum potrwają do końca lata.
Od jesieni 2024 roku tramwaje jeżdżą nowym torowiskiem do Wilanowa. W kolejnych miesiącach otwieraliśmy gotowe odcinki obu jezdni Belwederskiej i Jana III Sobieskiego – od Gagarina do Idzikowskiego, oraz alei Rzeczypospolitej. Z kolei na początku wakacji tramwaje pojechały ulicą św. Bonifacego do pętli Stegny. W kolejnym etapie inwestycji zostanie otwarty ostatni odcinek jezdni prowadzącej do Wilanowa. Wykonawca zaplanował zmiany w ruchu na noc z niedzieli na poniedziałek, z 13 na 14 lipca – o ile nie przeszkodzą warunki pogodowe.

Czytaj więcej »

Kolejne asfaltowania na trasie do Wilanowa

Wykonawca trasy tramwajowej do Wilanowa planuje w weekend asfaltowanie kolejnych skrzyżowań ulicy Jana III Sobieskiego. W piątek i sobotę, 27 i 28 czerwca, będą zmiany w ruchu przy Mangalii i Czarnomorskiej. W niedzielę zostanie zamknięty fragment ulicy Jana III Sobieskiego przy alei Witosa.

Czytaj więcej »