Zmiany na św. Bonifacego

Ponad kilometr nowych torów, w większości pokrytych rozchodnikiem, trzy wygodne perony przystankowe, obok jeszcze więcej zieleni i droga dla rowerów – tak prezentuje się otwarta właśnie trasa tramwajowa na ulicy Gagarina. Dziś rano tramwajem linii 11 z Mokotowa na Nowe Bemowo pojechali pierwsi pasażerowie, w tym prezydent Rafał Trzaskowski.

Zmiany na św. Bonifacego: jeden kierunek ruchu
Po przebudowie podziemnych instalacji rozpoczynamy prace przy nowej ulicy św. Bonifacego. Po uruchomieniu tramwaju będą tu dwie jezdnie z zawrotkami pomiędzy Batumi i Kaukaską oraz przed pętlą autobusową. Środkiem ulicy będzie biegło torowisko tramwajowe. Rozpoczynające się właśnie roboty wymagają zamknięcia połowy dotychczasowej jezdni. Z tego powodu w nocy z piątku na sobotę, z 24 na 25 maja, na św. Bonifacego zostanie wprowadzony jeden kierunek ruchu – od ulicy Jana III Sobieskiego do skrzyżowania z ulicami Czarnomorską i Śródziemnomorską. Wyjazdy z wszystkich dróg dochodzących do zamkniętego odcinka św. Bonifacego będą możliwe w stronę ulicy Czarnomorskiej. Na fragmencie pomiędzy Czarnomorską i Śródziemnomorską a aleją Witosa nadal będzie można jeździć w dwóch kierunkach.

Ulica Czarnomorska
Objazd w drugim kierunku poprowadzi ulicą Czarnomorską. Aby mogły nią jeździć także autobusy, wyniesione przejścia dla pieszych zostaną zastąpione zebrą malowaną na jezdni. Dla poprawy bezpieczeństwa, w rejonie szkoły, po obu stronach każdego z przejść drogowcy zamontują progi wyspowe z dodatkowymi elementami odblaskowymi. Wyjazd z Czarnomorskiej na Sobieskiego będzie tylko w prawo. Po wybudowaniu nowej jezdni, udostępnimy ją kierowcom i rozpoczniemy budowę torowiska i drugiej nitki św. Bonifacego.

W kierunku Powsińskiej
Również w nocy z 24 na 25 maja tramwajarze zamkną ulicę św. Bonifacego na krótkim fragmencie od Sobieskiego w kierunku ulicy Powsińskiej. Dojazd do budynków zlokalizowanych na tym odcinku będzie możliwy od strony ulicy Powsińskiej. Na samym końcu zamkniętej ulicy – przy Jana III Sobieskiego zostanie urządzona zawrotka dla autobusów komunikacji miejskiej.

Jak pojadą autobusy
Autobusy linii: 163, 187 i 263 będą kursowały ulicą św. Bonifacego tylko do skrzyżowania z Jana III Sobieskiego. Z kolei linii 189 będą miały przystanek końcowy na ulicy Jana III Sobieskiego przed skrzyżowaniem ze św. Bonifacego. Z Bemowa dojadą do niego aleją Sikorskiego i ulicami Czarnomorską oraz Jana III Sobieskiego. Z tego miejsca ruszą także w kierunku Osiedla Górczewska – skręcą w jednokierunkową ulicę św. Bonifacego do swojej podstawowej trasy. Do ulicy św. Bonifacego nie dojadą także autobusy linii 148 i 185 – w obydwu kierunkach, od skrzyżowania alei Witosa z Czerniakowską pojadą bezpośrednio alejami Witosa i Sikorskiego. Zmieni się trasa 164 – autobusy ominą ulicę św. Bonifacego przez Wiertniczą, Powsińską, Gołkowską, Statkowskiego, Augustówkę i Antoniewską do Ananasowej. Na trasy nie wyjadą linie 501 i Z-8.

Nocne N33 i N83 będą jeździły w obydwu kierunkach alejami Witosa i Sikorskiego. N03 w stronę Winnicy pojadą aleją Wilanowską, Jana III Sobieskiego, Nałęczowską i Powsińską a na Ursynów Powsińską, Nałęczowską, Jana III Sobieskiego i św. Bonifacego. Więcej informacji jest dostępnych na stronie Warszawskiego Transportu Publicznego.

Odnoga na Stegny
Około 20 minut będzie trwał przejazd tramwajem ze Stegien do centrum. Nowo zbudowane tory na ulicy św. Bonifacego połączą się z powstającą trasą tramwaju do Wilanowa. Długość trasy to około 800 metrów, a jej zwieńczeniem będzie pętla tramwajowo-autobusowa. Stanowiska dla autobusów będą usytuowane tuż obok peronów tramwajowych, a torowisko znajdzie się pomiędzy jezdniami ulicy św. Bonifacego. Wraz z budową torów powstanie również droga dla rowerów.

Zielony tramwaj na Stegny
Zmiany na św. Bonifacego będą miały swój efekt w postaci budowy torów tramwajowych. Będą one przykryte zielonym rozchodnikiem. To roślina, która wycisza tramwaje, magazynuje wodę i jest estetyczna. W Warszawie są już 34 kilometry zielonych torów. Jeszcze w tym roku ich długość powiększy się o 11 km. Zostanie posadzonych 40 nowych drzew. W momencie zasadzenia będą miały co najmniej 5 metrów wysokości i obwód 25 cm. Przy nowej trasie pojawi się też 1188 krzewów.

Terminy
Wykonawca odpowiedzialny za budowę tramwaju do Wilanowa – firma Budimex – obiecuje, że tramwaje z pasażerami do Wilanowa dojadą z początkiem roku szkolnego. Tramwaj na Stegny ruszy kilka miesięcy później, w 2024 roku.

Aktualności