Aktualności
Tramwaj do wilanowa
Wszystkie drzewa przesadzone
Nawet 1000 nowych drzew zostanie posadzonych wraz z budową tramwaju do Wilanowa. Ale sadzenie nowych to tylko część zielonej inwestycji. Udało nam się przesadzić więcej drzew niż planowano na początku.
Zwiększamy liczbę drzew przesadzanych drzew. Szkoda każdego z nich, dlatego dokładne pomiary i analizy pomogły nam ocalić ich od wycięcia jeszcze więcej. Po rozpoczęciu budowy tramwaju w ubiegłym roku zakładano, że będzie ich kilkanaście. Liczba drzew zakwalifikowanych do przesadzenia wzrosła do 59. 5 kwietnia w nocy, z wykorzystaniem przesadzarki, przesadziliśmy ostatnie cztery drzewa, które znalazły swoje nowe miejsce na Mokotowie.
Budowie tramwaju do Wilanowa towarzyszy posadzenie 1000 drzew. Posadzenie większości z nich to obowiązek inwestora – Tramwajów Warszawskich. Wynika on z decyzji środowiskowej, z której wynika, że łącznie, w ramach budowy całej trasy tramwaju do Wilanowa zostaną posadzone minimum 640 nowe drzewa. Proponowane gatunki to m.in. lipy holenderskie, lipy drobnolistne, platany klonolistne, wiśnie piłkowane, klony polne i dęby szypułkowe. Parametry drzew będą zgodne ze standardami kształtowania zieleni Warszawy. Oznacza to, że obwód pnia nowo zasadzonego drzewa musi wynosić 25 cm. Drzewa muszą mieć wysokość 5 metrów, czyli w momencie zasadzenia będą sięgały drugiego piętra przy budynkach.
Wykonawca inwestycji – firma Budimex – zorganizował akcję, która pozwoli zasadzić jeszcze więcej drzew, głównie na terenach prywatnych, należących do wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni. Program Przystanek zieleń jest prowadzony przez wykonawcę na Mokotowie i w Wilanowie od stycznia. Przygotowano już 400 dodatkowych sadzonek, co oznacza, że w ramach inwestycji zasadzonych zostanie łącznie ponad 1000 drzew.
Podczas budowy trasy tramwajowej do Wilanowa zastosowana zostanie technologia zielonych torów. Tory o łącznej długości 9100 metrów zostaną obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która jest odporna na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania. Tramwajarze przykładali wagę do zieleni podczas projektowania tramwaju do Wilanowa. Niektóre rozwiązania nigdy nie były wcześniej stosowane podczas budowy tras tramwajowych w stolicy. Na peronach pojawią się drzewa – będą to lipy. Tego typu rozwiązania stosowane są m.in. w Paryżu, na przykład na Bulwarze Poniatowskiego. Przy torach i przy jezdniach tramwajarze posadzą lipy i platany. Pierwszy raz w historii budowy tras tramwajowych w Warszawie przy torach znajdą się drzewa formowane. Jest to rozwiązanie stosowane w wąskich miejscach, gdzie nie byłoby możliwe zasadzenie zwykłego drzewa. Specjalnie formowana korona wpasuje się pomiędzy przestrzenią przeznaczoną dla tramwajów i aut. Będzie wymagała regularnego przycinania.