Aktualności

Tramwaj na Dworzec Zachodni – pierwsze prace

Rozpoczyna się budowa tramwaju do dworca Warszawa Zachodnia. Wykonawca zaczął organizować plac budowy na Ochocie. W dwa najbliższe weekendy, czyli 7-9 i 14-16 czerwca, zwęzi obie jezdnie ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r.


Tramwaj do dworca Warszawa Zachodnia

Trasa wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. będzie miała ponad półtora kilometra długości. Jedna trzecia znajdzie się w tunelu – to pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy. Aż 900 metrów torów będzie „zielonych”. Pokryte zostaną rozchodnikiem. Czas przejazdu z Grójeckiej do Dworca Zachodniego wyniesie zaledwie 5 minut, a z Metra Politechnika – kwadrans. Według szacunków z nowej trasy będzie korzystało ponad milion pasażerów rocznie.

Umowa na budowę została podpisana w lutym 2024 roku. Inwestycja będzie gotowa w 2026 roku. Jej wartość wynosi 363 mln zł brutto. Więcej informacji o nowej trasie tramwajowej na stronie poświęconej całej inwestycji.

Tunel nowej trasy będzie przebiegał pod parkiem Pięciu Sióstr. Wykonawca urządza tu już plac i zaplecze budowy. Konieczne było zamknięcie niektórych alejek.

Przebudowa sieci ciepłowniczej

W pierwszej kolejności budowniczowie rozpoczną przebudowę sieci ciepłowniczej, przecinającej ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 r. Pierwsze prace zaplanowano na dwa weekendy: od piątku, 7 czerwca, od godziny 20:00 do poniedziałku, 10 czerwca, do godziny 5:00 oraz od piątku, 14 czerwca, do poniedziałku, 16 czerwca – w takich samych godzinach.

W tym czasie obie jezdnie Bitwy Warszawskiej 1920 r. przy Parku Pięciu Sióstr będą zwężone do jednego pasa w każdym kierunku. W pierwszy z weekendów kierowcy pojadą pasami bliżej chodników, w drugi – bliżej środka ulic.

W alei Prymasa Tysiąclecia – na jezdni w stronę ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. – zamknięty będzie jeden z pasów na wprost. Kierowcy pojadą: dwoma pasami w lewo, dwoma prosto i dwoma w prawo.

Na jezdni ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. w kierunku Alej Jerozolimskich, za zwężonym odcinkiem, będzie nadal obowiązywała organizacja ruchu na potrzeby remontu wiaduktów kolejowych. Jest tu po jednym pasie do skrętu w lewo lub prawo oraz trzy do jazdy prosto, w tym buspas.

Podczas robót zamknięty będzie chodnik i droga dla rowerów po stronie parku. Piesi przejdą istniejącym chodnikiem po drugiej stronie ulicy. Rowerzyści raz pojadą objazdem przez parking, raz – istniejącą drogą dla rowerów.

Budowa tras tramwajowych w Warszawie

Warszawa stawia na komunikację szynową. Budowanych jest ponad 7 kilometrów nowych tras tramwajowych – na Stegny i do Wilanowa. Niedawno otwarte zostały dwa torowiska. Pierwsze z nich to tramwaj na Kasprzaka, druga to trasa wzdłuż ulicy Gagarina. Rusza już budowa kolejnej – wzdłuż ulicy Rakowieckiej. Niedługo zostanie wybrana oferta na zaprojektowanie linii na Zieloną Białołękę.

Wkrótce zakończy się budowa najnowocześniejszej zajezdni tramwajowej w Polsce – na Annopolu.