Aktualności
Tramwaj do Wilanowa: nowy układ linii tramwajowych i autobusowych
Wkrótce oddamy do użytku nową trasę tramwajową przez Dolny Mokotów do Wilanowa. To ok. 7 km nowego torowiska, szybszy i sprawniejszy dojazd do Śródmieścia i innych rejonów Warszawy. Zarząd Transportu Miejskiego opublikował nowy układ linii tramwajowych i autobusowych po uruchomieniu trasy tramwajowej.
To jedna z największych inwestycji tramwajowych w Polsce. Nowa trasa połączy intensywnie rozbudowującą się w ostatnich latach część Wilanowa oraz osiedla zlokalizowane wzdłuż ulic Jana III Sobieskiego i Belwederskiej z trasą wzdłuż ulicy Puławskiej i Marszałkowskiej. Otwarcie nowej trasy usprawni komunikację w tej części miasta, dlatego ZTM wprowadza zmiany w układzie linii tramwajowych i autobusowych obsługujących Śródmieście, Dolny i Górny Mokotów, Wilanów oraz Ursynów.
Połączenia na trasie do Wilanowa będą oparte o trzy linie tramwajowe – 14, 16 i 19, które łącznie zapewnią częstotliwość kursowania co 2 minuty w godzinach szczytu, co 3 minuty poza godzinami szczytu i co 4 minuty w weekendy. Te trzy linie zastąpią również linie autobusowe łączące Śródmieście z Dolnym Mokotowem i Wilanowem – 501, 519 i 522, oferując w godzinach szczytu ok. 30 kursów (zamiast dotychczasowych 16 autobusowych) i ok. 6 tys. miejsc w tramwajach (zamiast dotychczasowych ok. 2 tys. w autobusach). Po wprowadzeniu priorytetów dla tramwajów w sygnalizacji świetlnej dojazd z Miasteczka Wilanów do Śródmieścia zajmie poniżej 30 minut.
Wprowadzanie nowych tras będzie rozłożone w czasie – z chwilą otwarcia trasy na tory wyjadą tramwaje linii 14 i 16, a przestaną jeździć 35; w kolejnym etapie zakończy się kursowanie autobusów linii 522 oraz 519 na trasie skróconej, między Śródmieściem i Wilanowem. Zasadnicze zmiany zostaną wprowadzone po kilkunastu dniach od uruchomienia tramwajów. Nadal będą się toczyły prace przy odtwarzaniu i budowie ulic, co także będzie miało wpływ na bieżący układ komunikacyjny i niektóre autobusy pojadą trasami objazdowymi. „Dziewiętnastka” pojawi się na przystankach po otwarciu odcinka trasy do pętli Stegny.
Nowa trasa rozpoczyna się przy skrzyżowaniu ulicy Puławskiej i Goworka. Tramwaje zjeżdżają w dół warszawskiej skarpy ulicami Goworka i Spacerową – ten odcinek jest już oddany do ruchu, tramwaje linii 11 jadą tędy do ulicy Gagarina i nią do przystanku Sielce przy Czerniakowskiej. Nowe połączenie cieszy się dużą popularnością, w dzień powszedni z odcinka trasy „jedenastki” na ulicach Gagarina, Spacerowej i Goworka korzysta ok. 7 tys. osób. W kierunku Miasteczka Wilanów składy od skrzyżowania ulic Belwederskiej, Spacerowej i J. Gagarina pojadą prosto ulicami Belwederską, Jana III Sobieskiego i aleją Rzeczypospolitej do przystanku końcowego o nazwie Miasteczko Wilanów u zbiegu alei Rzeczypospolitej i ulicy Branickiego. W drodze do Wilanowa tramwaj zatrzyma się na 12 nowych przystankach. Przewidziany czas przejazdu po
zakończeniu całej inwestycji będzie krótszy niż dla autobusowej linii przyspieszonej dzięki sterowaniu sygnalizacja świetlną i zastosowanym priorytetom na skrzyżowaniach.
LINIA 14
„Czternastka” wróci do Wilanowa po ponad 50 latach. Zapewni dojazd do stacji metra Politechnika oraz na Ochotę.
14: BANACHA – S. Banacha – Grójecka – pl. G. Narutowicza – Filtrowa – L. Krzywickiego – Nowowiejska – pl. Zbawiciela – Marszałkowska – pl. Unii Lubelskiej – Puławska – Goworka – Spacerowa – Belwederska – Jana III Sobieskiego – al. Rzeczypospolitej – MIASTECZKO WILANÓW
Częstotliwość kursowania: 8 / 12 / 15 / (szczyt/międzyszczyt/sobota i święto)
LINIA 16
Powrót na warszawskie ulice linii o tym numerze. To będzie podstawowa linia na całej nowej trasie do Wilanowa – połączy Wilanów ze ścisłym centrum Warszawy oraz Bielanami. Tramwaje dowiozą pasażerów na ulicę Marszałkowską, gdzie będzie możliwość przesiadki do pojazdów WTP na ciągach poprzecznych – w Alejach Jerozolimskich, na ulicy Świętokrzyskiej oraz w al. Solidarności. Ułatwi także korzystanie z połączeń kolejowych – metra i kolei aglomeracyjnych. Tramwaje będą kursowały z wysoką częstotliwością, co 4 minuty w godzinach szczytu co oznacza ok. 3 tys. miejsc na trasie do centrum; trzy razy więcej niż w autobusach linii 522. Na Bielanach, Żoliborzu oraz w Śródmieściu linia 16 zastąpi linię 35.
16: PIASKI – W. Broniewskiego – al. Jana Pawła II – Stawki – gen. W. Andersa – pl. Bankowy – Marszałkowska – pl. Unii Lubelskiej – Puławska – Goworka – Spacerowa – Belwederska – Jana III Sobieskiego – al. Rzeczypospolitej – MIASTECZKO WILANÓW
Połowa kursów realizowanych na trasie skróconej do ulicy Stawki: MURANOWSKA – gen. W. Andersa – … – MIASTECZKO WILANÓW
Częstotliwość kursowania – trasa podstawowa (i skrócona): 8 (4) / 12 (6) / 15 (7,5)
LINIA 19
I to również będzie powrót linii o tym numerze. Linia tramwajowa 19 zostanie uruchomiona wraz z oddaniem do użytku odcinka trasy od ulicy Jana III Sobieskiego przez ulicę św. Bonifacego do pętli Stegny w lecie 2025 r. Wraz z linią 33 będzie stanowiła główny dojazd z Bielan i Żoliborza w al. Jana Pawła II. Różnić się będzie w końcowym odcinku trasy – linia 33 będzie obsługiwać, jak obecnie, odcinek ulicy Wólczyńskiej, a tramwaje 19 wyruszą z Nowego Bemowa (gdzie zastąpią linię 35).
19: NOWE BEMOWO – Powstańców Śląskich – al. W. Reymonta – W. Broniewskiego – al. Jana Pawła II – T. Chałubińskiego – al. Niepodległości – Nowowiejska – pl. Zbawiciela –
Marszałkowska – pl. Unii Lubelskiej – Puławska – Goworka – Spacerowa – Belwederska – Jana III Sobieskiego – św. Bonifacego – STEGNY
Częstotliwość kursowania: 8 / 12 / 15
LINIA 35 Likwidacja linii – zastąpienie przez inne linie, głównie linię 16.
Szczegółowe zmiany na stronie Warszawskiego Transportu Publicznego. https://www.wtp.waw.pl/newsy/2024/10/21/tramwaj-do-wilanowa-zmiany/