Aktualności

Tramwaj do Dw. Zachodniego: Wróciła ciepła woda na Ochotę. Niebawem zwiększymy front robót

Wykonawca budowy tramwaju do Dw. Zachodniego zakończył prace przy przebudowie odcinka sieci ciepłowniczej – dzień przed harmonogram uzgodnionym z Veolią. Tym samym usunęliśmy główną kolizję z budową tunelu tramwajowego w rejonie ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Jeszcze jesienią nasz wykonawca zamierza zwiększyć front robót.

Nasz wykonawca – konsorcjum firm ZUE i Fabe – przebudował blisko 400 m sieci ciepłowniczej, w tym ok. 230 m magistrali głównej 2xDN 600. Wybudował również trzy nowe komory ciepłownicze. W nocy z soboty na niedzielę udało się wznowić dostawy ciepłej wody do 21 budynków w rejonie budowy – przed zaplanowanym terminem. Tym samym usunięta została główna kolizja z budową tunelu tramwajowego w rejonie ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.

Sam 600-metrowy tunel jest budowany metodą podstropową. W rejonie parku Pięciu Sióstr wykonawca – konsorcjum firm ZUE i Fabe – zbudował pierwsze sekcje ścian szczelinowych, a także – na długości ok. 30 m – wylał płytę stropową.

Jesienią wykonawca zamierza zwiększyć front robót w dwóch miejscach – w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., a także przy Alejach Jerozolimskich na wysokości Dworca Zachodniego (ulica zostanie zawężona do przekroju 3+3, z zachowaniem buspasów). O szczegółach dotyczących terminów i zakresu zmian będziemy informować po zakończeniu uzgodnień z gestorami sieci i zatwierdzeniu projektów czasowej organizacji ruchu.

W przyszłym roku będziemy prowadzić prace przy przebudowie kolejnego, ok. 950-metrowego odcinka ciepłociągu we wschodniej części ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Wykonać musimy sześć nowych komór. Prace te możemy prowadzić wyłącznie poza sezonem grzewczym – od maja do końca sierpnia – w terminach uzgodnionych z Veolią.

W 2025 r. rozpoczniemy też budowę węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu ul. Grójeckiej i Bitwy Warszawskiej 1920 r. Powstanie tu pełna gwiazda, umożliwiająca skręt tramwajów we wszystkich relacjach. Roboty te wymuszą ograniczenie ruchu tramwajów w kierunku Okęcia – w I etapie tramwaje będą jeździć w rejonie budowy po jednym torze, a następnie ruch zostanie wstrzymany. Tramwaje nie będą dojeżdżać także do pętli Banacha. Przerwę wykorzystamy do remontu torów na Grójeckiej na odcinku od pl. Narutowicza do ul. Banacha.

Równolegle, w ramach innego kontraktu, firma Budimex buduje konstrukcję przyszłego podziemnego przystanku tramwajowego po południowej stronie Dworca Zachodniego. To część większego projektu, związanego z przebudową układu torowo-peronowego stacji kolejowej. W całości wykonana jest płyta denna przystanku. Wylane są wszystkie słupy w poziomie -2, wykonawca zalał już pierwszy fragment stropu pośredniego.

Nowa trasa tramwajowa, która poprawi skomunikowanie ważnego węzła kolejowego, będzie miała 1,6 km długości. Zgodnie z kontraktem tramwaje mają dotrzeć do Dw. Zachodniego w połowie 2026 r.