Aktualności
Tramwaj do Dw. Zachodniego. Kolejny etap budowy na Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Od nocy z 15 na 16 listopada zmieniamy organizację ruchu w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. w związku z budową torowiska tramwajowego do Dw. Zachodniego. Roboty wymuszą zwężenie kolejnego odcinka tej ulicy. Wykonawca będzie prowadził prace na niemal całej długości nowej trasy.
Budowniczowie trasy tramwajowej do Dw. Zachodniego systematycznie rozszerzają front robót. Tym razem prace obejmą kolejny i zarazem ostatni odcinek ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. – od Szczęśliwickiej do Grójeckiej. Wprowadzimy tu podobną organizację ruchu jak na wcześniejszym odcinku – od ronda Zesłańców Syberyjskich do ul. Szczęśliwickiej – gdzie ruch w obu kierunkach odbywa się na połowie jezdni, po jednym pasie na kierunek. Nowa organizacja ruchu będzie wdrożona w dwóch etapach – w nocy z 14 na 15 listopada – wytyczymy objazdy, a w nocy z 15 na 16 listopada zamkniemy jedną część jezdni.
W pierwszej kolejności konsorcjum firm ZUE i Fabe przystąpi do usuwania licznych kolizji m.in. sanitarnych, gazowych i teletechnicznych. To wstęp do większych prac, które będą mogły być przeprowadzone w przyszłym roku – do przebudowy pozostaje 950 m instalacji ciepłowniczej. Wykonać musimy również sześć nowych komór ciepłowniczych. Tego typu prace możemy realizować wyłącznie poza sezonem grzewczym – od maja do końca sierpnia. W przyszłym roku planowane jest również rozpoczęcie realizacji prac docelowych przy układaniu nowej trasy tramwajowej oraz przebudowie istniejącego układu drogowego.
Zmiany na ulicach i w komunikacji miejskiej
Ruch na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. – pomiędzy Grójecką a Szczęśliwicką – będzie się odbywać w obu kierunkach po części jezdni prowadzącej w kierunku ronda Zesłańców Syberyjskich. Zamknięty zostanie wjazd w ulicę Białobrzeską w kierunku Opaczewskiej. Kierowcy nie skręcą również z Bitwy Warszawskiej 1920 r. w ulicę Orzeszkowej – będzie na niej wprowadzony ruch dwukierunkowy z wjazdem od Opaczewskiej. Piesi przejdą przez Bitwy Warszawskiej 1920 r. przez zebry przy ulicach: Grójeckiej, Białobrzeskiej i Szczęśliwickiej.
Swoje trasy zmienią autobusy linii 157 i 521, z czego 157 pojedzie ulicą Szczęśliwicką, a na linii 521 (w stronę Szczęśliwic) autobusy skręcą w Opaczewską i Szczęśliwicką dojadą do pętli. W przeciwną stronę, do Falenicy, będą kursowały ulicą Szczęśliwicką, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Grójecką. Ze szczegółami zmian i rozkładami jazdy można zapoznać się na stronie Warszawskiego Transportu Publicznego.
Alternatywne trasy przejazdu, w związku z utrudnieniami, poprowadzą m.in.: Grójecką, Dickensa i Drawską do Alej Jerozolimskich. Kierowcy jadący w stronę Woli będą kierowani na plac Zawiszy. Budowę można też ominąć ulicami Towarową, Raszyńską
oraz Żwirki i Wigury do Łopuszańskiej i Alej Jerozolimskich. Na ulicach i skrzyżowaniach zostaną wprowadzone zmiany, których celem jest ułatwienie przejazdu.
Co słychać na budowie
Sporo dzieje się na wcześniej zajętych odcinkach. Na odcinku ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. bliżej ronda Zesłańców Syberyjskich, gdzie powstaje rampa wjazdowa do tunelu tramwajowego, wybudowano już niemal cały zakres przewidzianych do realizacji ścian szczelinowych, z wyjątkiem kilkunastu metrów będących w kolizji z istniejącą infrastrukturą elektroenergetyczną. W parku Pięciu Sióstr wykonawca zbudował ok. 100 metrów bieżących ścian szczelinowych, co łącznie z rampą wyjazdową stanowi ok. 33% zaplanowanego zakresu robót.
Na przecięciu przez Aleje Jerozolimskie, na zamkniętej południowej jezdni, trwa usuwanie kolizji z istniejącymi instalacjami teletechnicznymi. Jednocześnie wykonane są już murki prowadzące dla budowy ścian szczelinowych. Ich realizacja ma rozpocząć się w najbliższych dniach. Tunel budowany jest metodą podstropową („od góry do dołu”). Po wykonaniu ścian oraz stropu górnego przystąpimy do odtwarzania zagospodarowania terenu i ponownie udostępnimy zamknięty teraz fragment jezdni. Dalsze roboty będą prowadzone pod ziemią (wydobywanie urobku z tunelu i budowa płyty dennej), a jednocześnie wykonawca będzie mógł zająć kolejny fragment Alej, by rozpocząć budowę kolejnego odcinka tunelu. Przewidujemy jeszcze kilka zmian organizacji ruchu w tym miejscu. Oznacza to, że ograniczenie przekroju Alej Jerozolimskich, zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami, utrzyma się w kolejnych miesiącach.
Trwają też intensywne prace na budowie konstrukcji podziemnego przystanku tramwajowego, który powstaje między Alejami Jerozolimskimi a torami kolejowymi. Za tę część prac, realizowaną w ramach przebudowy stacji Warszawa Zachodnia, odpowiada Budimex. Gotowy jest już strop pośredni między poziomami -1 i -2. Budowniczowie wykonali dotąd ok. 35% stropu górnego. Przewidujemy, że zamknięcie konstrukcji przystanku nastąpi na przełomie listopada i grudnia.
Istotne zmiany przed nami
Wykonawca trasy tramwajowej do Dw. Zachodniego, konsorcjum firm ZUE i Fabe, niebawem będzie dysponować już placem budowy na niemal całej długości powstającego torowiska. Kolejne znaczące zmiany w organizacji ruchu planujemy w przyszłym roku. Przewidujemy, że w I kwartale 2025 r. rozpoczną się pierwsze prace w obrębie skrzyżowania ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha. Wyłączony zostanie też ruch tramwajowy do pętli Banacha.
W późniejszych etapach roboty wymuszą także przerwę w kursowaniu tramwajów do pętli P+R Al. Krakowska. Wspólnie z innymi jednostkami miejskimi czynimy starania, by zminimalizować utrudnienia związane z wyłączeniem trasy tramwajowej wzdłuż
Grójeckiej i al. Krakowskiej. Szczegóły zmian są w trakcie uzgadniania. Jednocześnie konieczną przerwę w ruchu wykorzystamy do modernizacji torowiska między pl. Narutowicza a skrzyżowaniem z Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. To element Warszawskiego Programu Torowego – rozpisanego na lata, ambitnego programu remontowego istniejącej infrastruktury tramwajowej.