Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa to najbardziej oczekiwana inwestycja Tramwajów Warszawskich oraz największy projekt tramwajowy w Polsce. Jest to też inwestycja o strategicznym znaczeniu dla miasta oraz jego mieszkańców. Trasa o łącznej długości blisko 19 km, docelowo połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów, przyczyniając się tym samym do istotnego rozwoju sieci połączeń tramwajowych w stolicy, a także umożliwiając okolicznym mieszkańcom szybsze i bardziej komfortowe przejazdy pomiędzy poszczególnymi dzielnicami.
W ramach inwestycji, planuje się wykonanie torowisk wydzielonych z jezdni, wśród nich duży udział będą mieć tzw. zielone torowiska. Planowane jest też wyposażenie peronów przystankowych w wiaty (za wyjątkiem przystanków wyposażonych w wiaty w ramach działań Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie), ławki, instalacje przystosowane do zamontowania kamer systemu monitoringu, a także wygrodzenia ochronne – w przypadku przystanków sąsiadujących z jezdnią, zastosowane zostaną rozwiązania zabezpieczające przed ochlapywaniem pasażerów oczekujących na peronach.
Nowe przystanki będą wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne z rozkładem jazdy. W sumie na całej trasie powstanie 47 takich przystanków. Wybudowane w ramach inwestycji przystanki tramwajowe dostosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, seniorów, a także opiekunów z dziećmi w wózkach.
Z uwagi na skalę przedsięwzięcia, projekt budowy trasy tramwajowej do Wilanowa został podzielony na odcinki.
Odcinek A stanowi dwa połączenia (odnogi) ze stacji Warszawa Zachodnia wzdłuż ul. Krzyżanowskiego i Ordona.
Odcinek B obejmuje budowę tunelu tramwajowego i pozostałych elementów pod dworcem Warszawa Zachodnia.
Odcinek C przebiega przez Pole Mokotowskie,
natomiast odcinek D i E połączy trasę Puławską z Wilanowem.
Odcinek F będzie obejmować tory odstawcze lub pętlę na Muranowie.
Budowa trasy tramwajowej stanowi część projektu współfinansowanego ze środków unijnych w ramach POIiŚ 2014-2020. W jego skład wchodzi także zakup 50 nowych tramwajów niskopodłogowych, budowa zajezdni na Annopolu i montaż tablic z informacją pasażerską na przystankach.
Oficjalna nazwa projektu to:
Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą.
Jego łączny koszt wynosi 1 mld 201 mln zł, przy dofinansowaniu unijnym w wysokości 554,6 mln zł (zgodnie z aneksem z dnia 18.11.2021 r.).
Informacje podsumowujące:
1 190 mln zł
wstępny koszt
inwestycji
12 km
nowych
torów
25 km/h
średnia prędkość komunikacyjna w okresie szczytu komunikacyjnego
47
nowych peronów
przystankowych
60 mint
czas przejazdu pomiędzy Dworcem Zachodnim a Wilanowem
12 km
zielonych
torowisk
Cele generalne projektu
Budowa nowych tras tramwajowych jest jednym z priorytetów inwestycyjnych m.st. Warszawy, określonych w polityce transportowej miasta.
Tego rodzaju inwestycje mają na celu uzyskanie szeregu korzyści przez mieszkańców Warszawy, m.in.:
- skrócenie czasu podróży transportem zbiorowym, przekładające się na istotną oszczędność czasu dla korzystających z komunikacji tramwajowej pasażerów;
- poprawę obsługi komunikacyjnej Wilanowa i Dolnego Mokotowa, poprzez udostępnienie niezawodnego środka transportu, jakim jest tramwaj;
- stworzenie połącznia tramwajowego w relacji: Wola – Dworzec Zachodni – Ochota - Mokotów – Wilanów;
- zwiększenie spójności sieci tramwajowej, co przełoży się na jej większą niezawodność, a także możliwość jej uelastycznienia poprzez tworzenie połączeń tylko częściowo korzystających z nowej trasy;
- podniesienie komfortu podróżowania – przejazdy na nowej trasie realizowane będą przede wszystkim przez najnowsze, zamówione specjalnie dla Warszawy tramwaje Hyundai Rotem, zaś optymalizacja układu linii komunikacyjnych pozwoli zwiększyć liczbę dostępnych miejsc dla pasażerów;
- zapewnienie pełnej dostępności wybudowanej trasy tramwajowej dla osób o ograniczonej mobilności, seniorów, opiekunów z wózkami dziecięcymi;
- poprawę estetyki przestrzeni publicznej poprzez właściwe zagospodarowanie przestrzeni ulic i wykreowanie nowych powiązań dla pieszych i rowerzystów;
- zapewnienie wysokiej prędkości komunikacyjnej (średniej prędkości podróży) poprzez zastosowanie priorytetu w sterowaniu ruchem lub zastosowanie rozwiązań bezkolizyjnych dla tramwaju;
- poprawa stanu środowiska poprzez uruchomienie niskoemisyjnego i ekologicznego środka transportu, jakim jest tramwaj.