Aktualności

Jak się zmienia Puławska przy Rakowieckiej?

Niebawem otworzymy jezdnię zachodnią Puławskiej przy Rakowieckiej. To dobry moment, by przyjrzeć się na jakim etapie jesteśmy z pracami, co się w tym miejscu już zmieniło i jakie zmiany nastąpią w najbliższym czasie.

Poszerzyliśmy chodnik bezpośrednio na wysokości przejścia dla pieszych w południowo-zachodnim narożniku skrzyżowania Puławskiej i Rakowieckiej. Przed inwestycją wylot Puławskiej od strony Rakowieckiej miał trzy pasy ruchu, teraz kierowcy będą mieli do dyspozycji dwa pasy ruchu. Zmiana to zwiększy bezpieczeństwo i wygodę pieszych bezpośrednio przy przejściu. Układ pasów na wylocie ul. Puławskiej wynika z docelowego i zmienionego układu pasów przed skrzyżowaniem (dwa pasy do jazdy na wprost i w przyszłości jeden pas do skrętu w prawo w ul. Rakowiecką).

Trzeci pas ruchu na ul. Puławskiej rozpocznie się już za skrzyżowaniem z ul. Rakowiecką przystankiem autobusowym (przypomina on „półotwartą” zatokę autobusową, która płynnie przechodzi w pas ruchu ogólnego). Dowiązujemy się do dalszego odcinka ulicy Puławskiej, który nie jest objęty naszą inwestycją – w zakresie liczby pasów ruchu, w porównaniu do stanu sprzed inwestycji tramwajowej, nic się w tym miejscu nie zmienia (wcześniej też były w tym miejscu trzy pasy ruchu). Szerokość odbudowanych pasów ruchu wynika z aktualnych przepisów dotyczących dróg tej kategorii.

Widok z góry na poprzednią organizację ruchu, fot. ukosne.um.warszawa.pl
Projektowana docelowa nowa organizacja ruchu, mat. Tramwaje Warszawskie

Zgodnie z ustaleniami z ZTM przystanek autobusowy w kierunku południowym został przeniesiony za skrzyżowanie z Rakowiecką. Dzięki temu autobusy jadące w tym kierunku zatrzymają się w jednym miejscu, a przejazd autobusów będzie łatwiejszy (brak konieczności zmiany pasa ruchu po obsłudze przystanku). Dzięki nowemu układowi przystanki będą rozmieszczone w sposób bardziej równomierny, a droga dojścia od strony zabudowy przy Rakowieckiej ulegnie skróceniu. Nie budujemy oddzielnej zatoki dla autobusów – autobusy zatrzymają się na trzecim, ogólnym pasie ruchu, który zaczyna się za skrzyżowaniem z Rakowiecką.

Chodnik zachodni na odcinku od Rakowieckiej do Olszewskiej zostanie uwolniony od parkujących samochodów (ustawiony będzie zakaz parkowania, pojawią się słupki). Efektywna przestrzeń dla pieszych względem stanu sprzed inwestycji i poprzedniej stałej organizacji ruchu ulegnie więc zwiększeniu. Chodnik na wysokości przystanku autobusowego będzie miał 3,24 m szerokości.

Poprzednia organizacja ruchu na wylocie Puławskiej – z parkującymi samochodami na chodniku, fot. Google Maps

Po wschodniej stronie Puławskiej, w rejonie dawnego kina Moskwa, wykonawca – w ramach prac dodatkowych – wybuduje nowy odcinek drogi rowerowej – stanowiący pierwszy element przyszłej drogi rowerowej wzdłuż ul. Puławskiej. Rozwiązanie to jest uzgodnione z Zarządem Dróg Miejskich.

Trwają już roboty brukarskie przy nowym chodniku po stronie zachodniej ul. Puławskiej. Tu też pojawi się nowy, wcześniej nieplanowany odcinek drogi rowerowej z wyjazdem w ulicę Rakowiecką. Natomiast na południe od Rakowieckiej piesi korzystają już z nowego chodnika.

Zgodnie z deklaracją wykonawcy zachodnia jezdnia ul. Puławskiej w rejonie Rakowieckiej zostanie otwarta do końca września 2024 r. Okres wprowadzania zmienionej organizacji ruchu, w tym likwidacji tymczasowych przejazdów, wygrodzeń, oznakowania poziomego i pionowego, ma zostać wykorzystany przez wykonawcę do ułożenia warstwy ścieralnej (ostatniej) na jezdni wschodniej ul. Puławskiej. Termin wprowadzenia krótkotrwałej zmiany w organizacji ruchu jest w trakcie uzgadniania.

Już niebawem w rejonie ul. Rakowieckiej kierowcy będą mieli ponownie do dyspozycji dwie jezdnie ul. Puławskiej. W tym etapie nie zostanie jeszcze otwarty wylot z ul. Rakowieckiej – jak wynika z deklaracji wykonawcy, ma to nastąpić w połowie października. Wówczas możliwy będzie wyjazd z Rakowieckiej w prawo, w ul. Puławską (na razie bez przejazdu przez torowisko na wschodnią jezdnię Puławskiej i bez wjazdu w Rakowiecką od strony Puławskiej). Natomiast do końca października Budimex deklaruje ułożenie warstw ścieralnych na wybudowanych już odcinkach dróg rowerowych po wschodniej stronie Puławskiej przy Goworka.