Aktualności
Harmonogram otwierania ulic do końca 2023 roku
Od początku grudnia 2023 r. po Spacerowej i Goworka pojedzie osiem linii autobusowych. Nowo otwarta jezdnia będzie czasowo służyła tylko do usprawnienia transportu publicznego. Do końca roku nastąpi kolejny etap otwierania ulic, wróci ruch dla samochodów. Spacerowa i Gagarina będą połączone, pozwoli to dojechać z Puławskiej do Czerniakowskiej.
Otwarcie południowej jezdni ulicy Spacerowej nastąpi w drugim kwartale 2024 r. Przez cały czas, także po udostępnieniu jezdni dla samochodów i autobusów, na ulicy Spacerowej będą trwały prace nad budową torowiska i sieci trakcyjnej.
Jak pojadą autobusy?
Od grudnia autobusy linii: 131, 167, 168, 501, 519, 522, N31 i N81 pojadą tędy w jednym kierunku – na dół, do Belwederskiej. Na dalszym odcinku 131, 167, 168, N31 i N81 nadal będą kursowały ulicami Nabielaka i Sułkowicką. Linia 119 pozostanie na objeździe.
Jakie zmiany w ruchu samochodowym?
Przejazd Belwederską przez skrzyżowanie ze Spacerową i Gagarina zostanie przesunięty. Kierowcy nadal będą tu jeździć prosto po jednym pasie w obu kierunkach. Pod koniec roku ulicami Goworka i Spacerową, razem z autobusami, pojadą kierowcy. Nadal będzie jeden kierunek ruchu – w dół, do Belwederskiej. Otwarta zostanie północna jezdnia ulicy Gagarina. Na plac Unii Lubelskiej wróci organizacja ruchu sprzed budowy tramwaju.
Szyny na półmetku
Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa jest już na półmetku. Za nami ogromne prace – część z nich nie była widoczna z powierzchni. Wykonawca w rekordowym czasie wymienił 8 km pojedynczych rur ciepłowniczych. Prace zostały przeprowadzone poza okresem grzewczym, od maja do września 2023 r. Na czas prac powstał tymczasowy ciepłociąg o długości 3 km. Dzięki temu udało się utrzymać ciepłą wodę dla ponad 200 budynków. Powstało też aż 14 nowych komór ciepłowniczych – wiele z nich to rozległe podziemne pomieszczenia o konstrukcji betonowej. Prace przy budowie trasy tramwajowej są bardzo zaawansowane – szyny są położone na odcinku 4,5 km! W drugiej połowie listopada rozpoczęły się prace nad torowiskiem na Spacerowej i Goworka.
Dlaczego wydłużyła się budowa na Mokotowie?
Po rozpoczęciu budowy okazało się, że zakres przebudowy sieci ciepłowniczej musi zostać rozszerzony. Podczas opracowywania projektu budowlanego nie było możliwości dokonania tzw. odkrywek (fizycznego odkopania sieci ciepłowniczej) i oceny jej stanu technicznego. Gdy wykonawca odsłonił rury, okazało się, że ich część, wybudowana kilkadziesiąt lat temu, jest w złym stanie technicznym. W interesie mieszkańców jest ich kompleksowa przebudowa. Zapadła decyzja o budowie 8 km pojedynczych rur ciepłowniczych. Wpłynęło to na cały harmonogram inwestycji, ale dzięki temu mieszkańcy Warszawy przez kolejne kilkadziesiąt lat będą zaopatrywani w ciepło nowoczesnymi, trwałymi i bezpiecznymi magistralami.