Aktualności

Ruszają prace na Grójeckiej

Budowa trasy tramwajowej do Dw. Zachodniego wkracza w nowy etap. W pierwszy weekend lutego wykonawca zajmie część skrzyżowania ulic Bitwy Warszawskiej 1920 r., Grójeckiej i Banacha, by rozpocząć przebudowę kolizji nowych torów z podziemnymi instalacjami. Zmieni się organizacja ruchu samochodów, kursowanie tramwajów pozostanie na razie bez zmian.

Nowa trasa tramwajowa poprawi skomunikowanie Dw. Zachodniego, który staje się najważniejszym węzłem przesiadkowym zachodnich dzielnic Warszawy. Tramwaj, który dowiezie pasażerów bezpośrednio w rejon peronów, jest ważnym elementem przebudowy i rozbudowy stacji kolejowej. Realizacja tej inwestycji, która na kolejne dziesięciolecia ulepszy transport publiczny w tej części Warszawy, wiąże się z kilkumiesięcznymi utrudnieniami.

Na przełomie stycznia i lutego wykonawca tramwaju do Dw. Zachodniego – konsorcjum firm ZUE i Fabe – rozszerzy front robót budowlanych. Dzięki wdrożeniu nowej czasowej organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha wykonawcy będą mogli rozpocząć przebudowę kolizji nowych torów z m.in. sieciami wodociągowymi i gazowymi.

Istotne zmiany w organizacji ruchu na Grójeckiej

W pierwszy weekend lutego zamknięta zostanie jezdnia zachodnia ul. Grójeckiej w rejonie skrzyżowania z ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Ruch w obu kierunkach będzie odbywać się po jezdni wschodniej (tej, którą obecnie kierowcy jadą do centrum). Wybudowane zostaną tymczasowe przewiązki przez torowisko tramwajowe: za ul. Baśniową – na wysokości budynku Grójecka 70 oraz za przystankiem Hale Banacha – na wysokości budynku Grójecka 114. Na przewiązkach, dla bezpieczeństwa, zostanie wprowadzona sygnalizacja świetlna.

Kierowcy jadący do centrum będą mieli do dyspozycji jeden pas ruchu, a od centrum, w kierunku dzielnicy Włochy – dwa pasy ruchu. Kierowcy jadący od strony Okęcia nie będą mogli skręcić w lewo, w Bitwy Warszawskiej 1920 r. Natomiast kierowcy jadący od strony centrum będą mogli jechać wyłącznie na wprost – bez możliwości skrętu w lewo, w Banacha i w prawo, w ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Trasy będą musiały zmienić skręcające na tym skrzyżowaniu autobusy linii 154, 167, 191, 208, 414 i 521. O dokładnych zmianach w komunikacji autobusowej poinformujemy bliżej wprowadzenia nowej organizacji ruchu. Nie będzie wjazdu z Grójeckiej w ul. Opaczewską, zachowany będzie natomiast wyjazd z Opaczewskiej na jezdnię wschodnią Grójeckiej.

To nie koniec zmian. Wydłużony zostanie odcinek ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., na którym ruch odbywa się tylko jedną jezdną – aż do skrzyżowania z Grójecką. Ruch w obie strony będzie się odbywać po północnej jezdni, zwyczajowo służącej do jazdy w kierunku ronda Zesłańców Syberyjskich. Kierowcy jadący w stronę ronda będą mieli do dyspozycji jeden pas ruchu, zachowana zostanie też zatoka autobusowa. Natomiast kierowcy jadący w stronę Grójeckiej przed skrzyżowaniem będą mieli dwa pasy ruchu: jeden służący do skrętu w lewo, w Grójecką do centrum, drugi służący do jazdy na wprost (w ul. Banacha) i do skrętu w prawo, w Grójecką w stronę al. Krakowskiej.

Kolejne zmiany przed nami

Organizacja ruchu na skrzyżowaniu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha będzie się wielokrotnie zmieniać w miarę postępu robót. Kolejne etapy będą wiązać się z zamykaniem wlotów Banacha czy Bitwy Warszawskiej 1920 r., a także czasowym wstrzymaniem ruchu tramwajów do pętli Banacha oraz P+R Al. Krakowska. Konieczną przerwę w ruchu wykorzystamy do remontu już istniejącego torowiska między pl. Narutowicza a skrzyżowaniem z Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. Szczegóły etapowania robót są w trakcie ustalania i zostaną zaprezentowane w najbliższych tygodniach. Istotne zmiany w organizacji ruchu na skrzyżowaniu Grójeckiej, Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. utrzymają się co najmniej do końca roku.

Dlaczego te prace są konieczne?

Prace na tarczy skrzyżowania są konieczne, by przebudować instalacje podziemne. Po zakończeniu prac podziemnych ruszy budowa nowego układu torowego. Powstanie tu tzw. pełna gwiazda, umożliwiająca ruch tramwajów we wszystkich kierunkach. W wyniku pojawienia się nowych relacji tramwajowych, konieczne jest przystosowanie sieci odwadniającej układ drogowo-torowy, sieci sterowania ruchem i zasilania.

Kierowcy jadący do centrum będą mieli do dyspozycji jeden pas ruchu, a od centrum, w kierunku dzielnicy Włochy – dwa pasy ruchu. Kierowcy jadący od strony Okęcia nie będą mogli skręcić w lewo, w Bitwy Warszawskiej 1920 r. Natomiast kierowcy jadący od strony centrum będą mogli jechać wyłącznie na wprost – bez możliwości skrętu w lewo, w Banacha i w prawo, w ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Trasy będą musiały zmienić skręcające na tym skrzyżowaniu autobusy linii 154, 167, 191, 208, 414 i 521. O dokładnych zmianach w komunikacji autobusowej poinformujemy bliżej wprowadzenia nowej organizacji ruchu. Nie będzie wjazdu z Grójeckiej w ul. Opaczewską, zachowany będzie natomiast wyjazd z Opaczewskiej na jezdnię wschodnią Grójeckiej.

To nie koniec zmian. Wydłużony zostanie odcinek ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., na którym ruch odbywa się tylko jedną jezdną – aż do skrzyżowania z Grójecką. Ruch w obie strony będzie się odbywać po północnej jezdni, zwyczajowo służącej do jazdy w kierunku ronda Zesłańców Syberyjskich. Kierowcy jadący w stronę ronda będą mieli do dyspozycji jeden pas ruchu, zachowana zostanie też zatoka autobusowa. Natomiast kierowcy jadący w stronę Grójeckiej przed skrzyżowaniem będą mieli dwa pasy ruchu: jeden służący do skrętu w lewo, w Grójecką do centrum, drugi służący do jazdy na wprost (w ul. Banacha) i do skrętu w prawo, w Grójecką w stronę al. Krakowskiej.

Kolejne zmiany przed nami

Organizacja ruchu na skrzyżowaniu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha będzie się wielokrotnie zmieniać w miarę postępu robót. Kolejne etapy będą wiązać się z zamykaniem wlotów Banacha czy Bitwy Warszawskiej 1920 r., a także czasowym wstrzymaniem ruchu tramwajów do pętli Banacha oraz P+R Al. Krakowska. Konieczną przerwę w ruchu wykorzystamy do remontu już istniejącego torowiska między pl. Narutowicza a skrzyżowaniem z Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. Szczegóły etapowania robót są w trakcie ustalania i zostaną zaprezentowane w najbliższych tygodniach. Istotne zmiany w organizacji ruchu na skrzyżowaniu Grójeckiej, Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. utrzymają się co najmniej do końca roku.

Dlaczego te prace są konieczne?

Prace na tarczy skrzyżowania są konieczne, by przebudować instalacje podziemne. Po zakończeniu prac podziemnych ruszy budowa nowego układu torowego. Powstanie tu tzw. pełna gwiazda, umożliwiająca ruch tramwajów we wszystkich kierunkach. W wyniku pojawienia się nowych relacji tramwajowych, konieczne jest przystosowanie sieci odwadniającej układ drogowo-torowy, sieci sterowania ruchem i zasilania.

Co mieszkańcy Warszawy zyskają dzięki tramwajowi do Warszawy Zachodniej?

W ramach inwestycji powstanie ok. 1,6-kilometrowa trasa z 500-metrowym tunelem tramwajowym. Podziemny przystanek końcowy znajdzie się obok zejścia na Dworzec Zachodniej i będzie połączony schodami ruchomymi i windami bezpośrednio z przejściem podziemnym, rozbudowanym w ramach prac na stacji kolejowej. Podróżni dostaną się pod ziemią także do istniejącego dworca autobusowego.

Według szacunków z nowej trasy będzie korzystać ponad 1 mln 200 tys. pasażerów rocznie. Tramwaj, oferujący większą pojemność niż autobus, dzięki wydzielonemu torowisku dowiezie i odwiezie pasażerów niezależnie od warunków ruchu drogowego. Czas przejazdu tramwajem do Grójeckiej wyniesie pięć minut, do pl. Narutowicza 10 minut, a do stacji metra Politechnika – 15 minut.

Trasa do Dw. Zachodniego jest częścią tzw. tramwaju do Wilanowa, czyli obwodowej trasy, która docelowo ma połączyć Wolę, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Nowe połączenie umożliwi przejazdy między dzielnicami z pominięciem centrum, skracając czas przejazdu. Inwestycja, z uwagi na zakres, jest podzielona na etapy – niektóre już funkcjonują, część znajduje się w budowie, a część w projektowaniu. W zeszłym roku oddaliśmy dwa odcinki – w maju na Sielce, a pod koniec października do Wilanowa. Z nowych linii 14 i 16 od uruchomienia do połowy stycznia skorzystało ok. 4,5 mln pasażerów, z czego blisko 2 mln na nowym odcinku.