Aktualności

Pół miliona pasażerów w nowych liniach do Wilanowa

Niemal pół miliona osób skorzystało dotychczas z nowych linii tramwajowych 14 i 16 od początku kursowania. Największą popularnością wśród podróżnych cieszą się przystanki na „wilanowskim” odcinku trasy.

Trasa tramwajowa do Miasteczka Wilanów uruchomiona została 29 października. Z nowych linii tej trasie skorzystało dotychczas, czyli w ciągu tygodnia, dokładnie 478 tys. osób. Niemal połowa z nich – aż 196 tys. pasażerów – podróżowało na „wilanowskim” odcinku nowej trasy. Łączy ona intensywnie rozbudowującą się w ostatnich latach część Wilanowa oraz osiedla zlokalizowane wzdłuż ulic Jana III Sobieskiego i Belwederskiej z trasą wzdłuż ulicy Puławskiej i Marszałkowskiej.

Z Wilanowa wyruszają tramwaje dwóch linii: 14 – prowadząca do Politechniki i na Ochotę oraz 16, która dowozi pasażerów na Marszałkowską, a dalej do ronda Zgrupowania AK „Radosław” i pętli Piaski (połowa kursów na skróconej trasie do Muranowskiej). Tramwaje linii 14 odjeżdżają w godzinach szczytu co 8 minut, a linii 16 – co 4 min. W ciągu godziny przewidziano więc 22-23 odjazdy. W sumie na tory w Warszawie wyjeżdża teraz codziennie rekordowa liczba tramwajów – 456 składów w godzinach szczytu.

Coraz więcej podróżnych

We wtorek 29 października o godz. 4:33 pierwszy rozkładowy tramwaj linii 16 ruszył z początkowego przystanku Miasteczko Wilanów. Druga z dwóch nowych linii startujących z Wilanowa, czyli „czternastka”, pierwszy odjazd miała o godz. 4:53. I już od samego rana tramwaje obydwu linii cieszyły się dużą popularnością – przez cały wtorek wsiadło do nich prawie 75 tys. osób (dokładnie 74 911). Na zupełnie nowym odcinku ich tras, gdzie wcześniej w ogóle nie było połączenia tramwajowego, czyli między ulicą Puławską (przystanek Goworka) a Branickiego (przystanek Miasteczko Wilanów) – prawie 32 tys. podróżnych.

W dzień Wszystkich Świętych warszawiacy w drodze do stołecznych nekropoli także korzystali z tych linii a szczególnie z „szesnastki”, której trasa prowadzi w pobliżu cmentarzy na Powązkach i Cmentarza Wawrzyszewskiego. Tego dnia z tramwajów tych linii skorzystało ok. ponad 56 tys. osób, w tym z linii 16 – ponad 46 tys.

W kolejnych dniach pierwszego tygodnia kursowania tramwajów, w dni robocze 4 i 5 listopada, w tramwajach 14 i 16 widać sukcesywny wzrost liczby pasażerów aż do poziomu porównywalnego z pierwszego dnia – w poniedziałek było to ponad 69 tys. osób (na nowym odcinku ponad 26 tys.) a we wtorek niemal 73,5 tys. (na nowym odcinku ponad 27 tys.). To dowód na to, że w codziennych podróżach do pracy czy szkoły mieszkańcy coraz chętniej wybierają tramwaj łączący Wilanów z centrum miasta i innymi dzielnicami.

Kto „szesnastką”, a kto „czternastką”?

Większą popularnością wśród pasażerów cieszy linia 16 – zabiera ok. 75 proc. podróżnych spośród wszystkich korzystających z obydwu nowych linii. Tramwaje tej linii przejeżdżają przez ścisłe centrum Warszawy i jadą aż na Bielany. Przez tydzień skorzystało z niej ponad 362 tys. osób (w tym na nowym odcinku ponad 143 tys.) a z „czternastki” ponad 116 tys. (w tym na nowym odcinku ponad 52 tys.).

Popularne są również nowe przystanki. Wśród 10 z największą liczbą pasażerów, aż siedem to te uruchomione w zeszłym tygodniu. Najwięcej osób wsiada i wysiada na dwóch przystankach w ścisłym centrum, czyli przy rondzie R. Dmowskiego (ponad 62 tys. wejść i wyjść) i stacji metra Świętokrzyska (ponad 44 tys.), na trzecim miejscu w tym rankingu jest Miasteczko Wilanów (ponad 43 tys.) i dalej kolejno: św. Bonifacego, Dolna, Oś Królewska, Świątynia Opatrzności Bożej, Nałęczowska, Jana III Sobieskiego i Rondo Zgrupowania AK „Radosław.