Sierpień na budowie tramwaju do Wilanowa

Szyny tramwajowe pociągnięte na całej długości, na sporej części odcinków wisi już sieć trakcyjna, wybudowano ponad połowę peronów przystankowych. Zgodnie z zapowiedziami, po niezbędnych pracach, 2 września wznowiony został ruch tramwajowy na Puławskiej i na nowym odcinku trasy Spacerowa – Goworka – Gagarina. 

Druga połowa wakacji upłynęła na budowie tramwaju do Wilanowa pod znakiem bardzo intensywnych prac, także w weekendy. Postępy widać gołym okiem: sieć trakcyjna rozwieszona jest już na sporej części budowanego odcinka – wzdłuż Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej od ul. św. Bonifacego do Osi Królewskiej. Ponadto na skrzyżowaniu Spacerowej, Belwederskiej i Gagarina wykonano łuki sieci trakcyjnej, które umożliwią skręt tramwajów w ul. Belwederską – pierwszy testowy tramwaj pojechał tam 30 sierpnia. Ponadto wykonawca rozbudował układ kabli zasilających z podstacji Zajączkowska na ciąg Puławskiej i Marszałkowskiej. Tym samym zasilanie w tym miejscu zostało wykonany w całości, zgodnie z założeniami projektowymi. Budimex wykonał 14 z 22 peronów tramwajowych, a kolejne cztery są w budowie.  Do wykonania pozostaną więc już tylko cztery przystanki.

Zgodnie z zapowiedziami 19 sierpnia budowniczowie otworzyli dla ruchu samochodowego ostatni fragment nowo wybudowanej, wschodniej jezdni ul. Sobieskiego na odcinku pomiędzy Nałęczowską a Idzikowskiego. Teraz wykonawca przerzuca swoje ekipy na jezdnię zachodnią. W najbliższym czasie znaczącą poprawę odczują piesi – na kluczowych skrzyżowaniach kładzione są maty, a na początku września ma zostać udostępniony nowy chodnik na Spacerowej. 

W sierpniu realizowany był ostatni etap przebudowy ciepłociągu w rejonie Sobieskiego i Belwederskiej. Prace trwały na 240-metrowym odcinku i wiązały się z planową przerwą w dostawie ciepłej wody od 24 do 31 sierpnia 2024 r. Ciepłą wodę udało się załączyć dwa dni przed czasem.

Zgodnie z harmonogramem przebiegły też prace związane z łączeniem odcinków torowiska oraz sieci trakcyjnej na skrzyżowaniu Puławskiej z Rakowiecką. Dzięki temu 2 września można było przywrócić ruch tramwajowy w ciągu ulic Puławskiej i Marszałkowskiej, na odcinku od Królikarni do pl. Zbawiciela.  Tego samego dnia ruch tramwajowy został wznowiony na trasie do Sielc. 

Przez cały sierpień wykonawca realizował także program naprawczy związany z wykonaniem podlewów żywicznych w torowisku – pomiędzy szyną a betonową podbudową torów. Zalanie masą pierwszych nowych podlewów odbyło się 6 sierpnia. 

Trwają również prace przy odnodze do pętli Stegny. Na skrzyżowaniu ulic Sobieskiego i św. Bonifacego zamontowano nawierzchnię stalową rozjazdu. W samej ul. św. Bonifacego zakończono zasadnicze przebudowy kolizji z instalacjami podziemnymi. Wykonano kanalizację deszczową w jezdni lewej (północnej). Wykonywane są warstwy konstrukcyjne jezdni. Na ukończeniu jest kładzenie kabli trakcyjnych. 

Kolejne planowane zmiany

  • Otwarcie ul. Dolnej i przejazdu w relacji Dolna – Chełmska – do końca września 2024 r.
  • Uruchomienie linii tramwajowej wzdłuż Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej – zgodnie z deklaracją wykonawcy przełom października / listopada 2024 r.
  • Oddanie lewej (północnej) jezdni św. Bonifacego – zgodnie z deklaracją wykonawcy IV kwartał 2024 r.
  • Zakończenie zasadniczych robót przy układzie drogowym w ciągu Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej (otwarcie drugiej jezdni na całej długości) – zgodnie z deklaracją wykonawcy przełom III/IV kwartał 2025 r.
  • Zakończenie zasadniczych robót przy układzie torowo-drogowym w ciągu ul. św. Bonifacego – zgodnie z deklaracją wykonawcy na przełomie II/III kwartał 2025 r.
 

Aktualności