Aktualności

Pracujemy na całej linii

Budowa tramwaju do Wilanowa to najdłuższy plac budowy w stolicy i w innych miastach Polski. Na koniec wakacji po nowych torach ulicy Puławskiej ruszą pierwsze tramwaje. Wykonawca będzie dalej pracował na kolejnych fragmentach trasy łączącej Mokotów z Wilanowem.

Na placu budowy każdego dnia pracuje ponad 300 robotników. Projektanci i pracownicy nadzoru nad inwestycją to kolejne 150 osób. Każdego dnia w użyciu jest około 250 maszyn budowlanych oraz wywrotek i innych pojazdów. Teren budowy obejmuje odcinek o długości 8 km.

Jest mało czasu i gonią terminy. Wykonawca prac budowlanych – firma Budimex – koncentruje się na kilku zadaniach. Na Puławskiej od Rakowieckiej do Goworka powstaje węzeł torowy. Wcześniej były tu tylko dwa tory, teraz będą cztery. Z nowego węzła tramwaje skręcą w Goworka i dalej pojadą do Wilanowa. Powstają także skręty w kierunku Rakowieckiej. Tu będzie przebiegała trasa do Warszawy Zachodniej. Widać już wszystkie tory i wykonawca zajmuje się teraz ich spawaniem. Są też już słupy i pierwsze elementy sieci trakcyjnej. Do wykonania zostaną jeszcze chodniki, wykończenie peronów, montaż wiat przystankowych i ostateczna regulacja sieci trakcyjnej. Tramwaje na Puławskiej po nowych torach ruszą po wakacjach, z początkiem roku szkolnego.

Kolejne zadanie to przebudowa ciepłociągów Veolii na dolnym Mokotowie. Pod trasą tramwaju do Wilanowa przebiega główna magistrala ciepłownicza, z rurami o średnicy 1 metra. Zaopatruje ona w ciepłą wodę tę część Mokotowa i sąsiednie dzielnice. Czasu na to zadanie jest bardzo mało, bo sezon grzewczy zaczyna się we wrześniu. Do przebudowy jest 3,6 km rur ciepłowniczych, z czego gotowych jest już 75 procent. Wybudowano także połowę z 19 km rur kanalizacyjnych.

Na terenie Wilanowa i na przyległym terenach Mokotowa nie ma tak wiele infrastruktury podziemnej do przebudowy i dlatego wykonawca pracuje już nad budową torów. Pierwsze tory są już widoczne na terenie osiedla Królewski Wilanów, a także na terenie Wysokiego i Niskiego Wilanowa.

Bardzo ważnym zadaniem jest budowa trzech podstacji energetycznych, które zapewnią energię elektryczną tramwajom jadącym po trasie do Wilanowa . Najtrudniejsza pod względem technicznych jest ta przy ul. Zajączkowskiej przy hotelu Regent Warsaw. To pierwszy taki obiekt tramwajowy w Warszawie pod ziemią. Podstacja będzie na głębokości 15 metrów. Są już gotowe ściany tzw. szczelinowe, które oddzielają obiekt od gruntu.

Tramwaj do Wilanowa: szybkie połączenie z centrum Warszawy

Tramwaj skróci czas przejazdu mieszkańców Wilanowa i sąsiadującej części Dolnego Mokotowa do Centrum. Przejazd od terminalu na wysokości ul. Branickiego do stacji metra Centrum wyniesie 25 minut. To krócej niż autobus pośpieszny zatrzymujący się na mniejszej liczbie przystanków. Budowana trasa do Wilanowa będzie miała dwie odnogi: wzdłuż ul. Gagarina i wzdłuż ul. Św. Bonifacego. Według prognoz, po uruchomieniu trasy tramwaj z Wilanowa będzie przewoził 4370 pasażerów na godzinę, przy założeniu, że w wagonie będzie ok. 150 osób (a przecież przeznaczone na tę trasę wagony Hyundai mogą przewozić maksymalnie 240 osób). Zakładana liczba tramwajów z Sielc, Stegien i Wilanowa jadących do centrum w każdej godzinie to 30 sztuk.

Zielone tory, zielona trasa

Podczas budowy trasy tramwajowej do Wilanowa zastosowana zostanie technologia zielonych torów. Tory o łącznej długości 9100 metrów zostaną obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która jest odporna na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania.

Nowe drzewa – wysokie na 5 metrów

W ramach budowy całej trasy tramwaju do Wilanowa zostaną posadzone minimum 640 nowe drzewa. Parametry drzew będą zgodne ze standardami kształtowania zieleni Warszawy. Oznacza to, że obwód pnia nowo zasadzonego drzewa musi wynosić 25 cm. Drzewa muszą mieć wysokość 5 metrów, czyli w momencie zasadzenia będą sięgały drugiego piętra przy budynkach.

Tramwajarze przykładali wagę do zieleni podczas projektowania tramwaju do Wilanowa. Niektóre rozwiązania nigdy nie były wcześniej stosowane podczas budowy tras tramwajowych w stolicy. Na dziewięciu peronach pojawią się drzewa – będą to lipy. Przy torach i przy jezdniach tramwajarze posadzą lipy i platany. Pierwszy raz w historii budowy tras tramwajowych w Warszawie przy torach znajdą się drzewa formowane. Jest to rozwiązanie stosowane w wąskich miejscach, gdzie nie byłoby możliwe zasadzenie zwykłego drzewa.

400 dodatkowych drzew – program „Przystanek zieleń”

Budimex – generalny wykonawca budowy trasy tramwajowej rozpoczął – zapowiadaną wcześniej – akcję sadzenia 400 dodatkowych drzew pod nazwą Przystanek Zieleń. Zasadzono już 130 drzew w ramach tej akcji. W sumie wzdłuż linii tramwajowej do Wilanowa zostanie posadzonych – w ramach tej akcji i nasadzeń kompensacyjnych – ponad 1000 nowych drzew. Akcja kierowana jest do wspólnot oraz spółdzielni mieszkaniowych zlokalizowanych w dzielnicach Mokotów oraz Wilanów, które dysponują gruntem, na którym można posadzić nowe drzewa. Aby zgłosić wspólnotę lub spółdzielnie do akcji wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy na stronie www.przystanekzielen.waw.pl 

Terminy

Gotowe części inwestycji wykonawca będzie otwierał stopniowo. Po powrocie tramwajów na Puławską ulice Spacerowa i Goworka zostaną udostępnione dla ruchu jednokierunkowego aut. Tory w ciągu ulicy Gagarina będą gotowe na początku 2024 roku, a do połowy 2024 r. trasa tramwajowa do Wilanowa będzie gotowa do ruchu. Pozostaną do dokończenia roboty drogowe. Przed końcem 2024 roku zostanie oddany ostatni odcinek torów – odnoga trasy wzdłuż ul. św. Bonifacego.