Aktualności

Tramwaj do wilanowa

Zmiany w ruchu wzdłuż budowy trasy tramwajowej do Wilanowa 

Budowa tramwaju do Wilanowa wkracza w kolejny etap. W nocy z 10 na 11 lutego rozpocznie się wdrażanie nowej organizacji ruchu na ulicy Sobieskiego, na odcinku od skrzyżowania z ulicą Van Beethovena do skrzyżowania z ul. Witosa – tam nastąpi przełożenie ruchu z jezdni wschodniej na zachodnią. 

W środę 15 lutego w godzinach nocnych, o ile pozwolą warunki pogodowe, nastąpi przełożenie ruchu z jezdni wschodniej na zachodnią w ulicy Sobieskiego, od skrzyżowania z ulicą Witosa do skrzyżowania z aleją Wilanowską.

W ostatniej fazie, w połowie ferii (weekend 18 – 19 lutego), nastąpi przełożenie ruchu w alei Rzeczpospolitej: na odcinku od al. Wilanowskiej do ulicy Klimczaka z jezdni wschodniej na zachodnią, zaś na odcinku od ul. Klimczaka do ulicy Branickiego – z jezdni zachodniej na jezdnię wschodnią.

Pierwsze prace umożliwiające wprowadzenie Czasowej Organizacji Ruchu już trwają, zaś od 7 lutego ekipy generalnego wykonawcy rozpoczną wykonywanie oznakowania pionowego, począwszy od skrzyżowania ulicy Sobieskiego z ulicą Van Beethovena.
Podane daty wdrażania Czasowej Organizacji Ruchu są uzależnione od warunków pogodowych – w przypadku bardzo intensywnych opadów śniegu/deszczu albo silnych mrozów mogą ulec niewielkiej zmianie.

Dodatkowe połączenia Warszawskiego Transportu Publicznego dla mieszkańców Mokotowa i Wilanowa

Na czas zmiany organizacji ruchu wzdłuż ulicy Sobieskiego i Rzeczpospolitej zwiększy się liczba połączeń autobusowych, którymi mieszkańcy Wilanowa i tej części Mokotowa będą mogli dotrzeć do centrum. Na całej długości ulicy Jana III Sobieskiego wyznaczony zostanie buspas, uruchomione będą też dodatkowe połączenia autobusowe do metra, a w okresie ferii – utrzymane częstsze kursy autobusów linii 522 oraz kursowanie autobusów linii E-2.

Już od 13 lutego mieszkańcy Wilanowa zyskają nowe połączenie do metra linii M1 – zapewnią je autobusy linii 217, której trasa będzie wydłużona. Autobusy tej linii nie zakończą trasy na pętli przy ulicy Sarmackiej (tak jak obecnie), tylko od skrzyżowania al. Rzeczypospolitej z ulicą Branickiego pojadą ulicami Płaskowickiej, Cynamonową, Ghandi do stacji metra Imielin. Dzięki temu z tej części Wilanowa, z jednego przystanku (u zbiegu al. Rzeczypospolitej i Branickiego), do stacji Imielin będzie można dojechać autobusami trzech linii – 217, 263 i 319. Oznacza to, że w godzinach porannego szczytu autobus będzie z niego odjeżdżał co ok. 4-5 minut, a podróż do stacji metra potrwa 10-15 minut. Przy Imielinie autobusy tych trzech linii będą wyruszały w kierunku Wilanowa także ze wspólnego przystanku.

Nadal będzie można także dojechać do stacji metra Wilanowska autobusami linii 217 – ta część trasy nie zmieni się.

Autobusy linii 522 również będą kursować w szczycie porannym co ok. 4-5 minut – innymi słowy rozkład jazdy nie zmieni się wraz z początkiem ferii zimowych; kursy realizowane w dni nauki szkolnej będą utrzymane. Podobnie stanie się z linią E-2 (z pętli Wilanów do centrum) – to także autobusy kursujące normalnie tylko w dni nauki szkolnej, ale w związku z ograniczeniami w ruchu drogowym na ul. Jana III Sobieskiego, linia ta będzie funkcjonować również w czasie ferii.

Z powodu prac zmieniony zostanie też końcowy odcinek trasy autobusów linii 172. Ponieważ niemożliwy będzie skręt z ul. Jana III Sobieskiego w lewo – w św. Bonifacego, autobusy skręcą w prawo i dojadą do pętli Stegny a nie do pętli Sadyba.

W godzinach szczytu komunikacyjnego ulicą Jana III Sobieskiego w kierunku centrum na ośmiu liniach będzie kursować blisko 50 autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego. Linie 522 i E-2 obsługują przegubowe, 18-metrowe autobusy, a na wszystkie inne WTP stara się kierować pojazdy dłuższe – 12-metrowe. Pojazdy te w ciągu godziny są w stanie przewieźć prawie 6 tys. pasażerów. Dzięki buspasowi autobusy będą się poruszały sprawniej i punktualniej.

Dlaczego potrzebne jest zamknięcie całej jezdni?

Konieczność wdrożenia nowego etapu Czasowej Organizacji Ruchu jest związana z przebudową wielu instalacji umieszczonych pod ziemią wzdłuż powstającej linii tramwajowej.

W pierwszej kolejności rozpocznie się przebudowa wodociągu i odwodnienia, a następnie ruszą przygotowania do przebudowy ciepłociągów. Będzie się to wiązało z wykonaniem głębokich wykopów i ich zabezpieczeniem. Kolejne prace to przebudowa instalacji elektrycznych. Wszystkie zostały rozplanowane do przełomu kwietnia i maja.

W kolejnych miesiącach generalny wykonawca skoncentruje się na koniecznej przebudowie magistrali ciepłowniczej, zasilającej tę część Warszawy. Prace na ciepłociągu można wykonywać jedynie od czerwca do sierpnia. Do tego czasu wykonawca musi przeprowadzić obszerne roboty przygotowawcze.

Generalny wykonawca – Budimex deklaruje, że już od pierwszych godzin wprowadzenia nowej organizacji ruchu, na zamkniętych odcinkach rozpoczną się intensywne prace budowlane. Na ul. Sobieskiego i w al. Rzeczypospolitej w ciągu dwóch pierwszych tygodni robót ma pracować 97 maszyn budowlanych. Będą to m.in. koparki, wywrotki, maszyny do frezowania nawierzchni asfaltowej, ładowarki, dźwigi i betoniarki.

Tramwaj do Wilanowa: komfortowe i szybkie połączenie z centrum Warszawy

Zakończenie budowy linii tramwajowej do Wilanowa nastąpi w pierwszej połowie 2024 r. Tramwaj skróci się czas przejazdu mieszkańców Wilanowa i sąsiadującej części Dolnego Mokotowa do centrum. Przejazd od terminalu na wysokości ul. Branickiego do stacji metra Centrum wyniesie około 25 minut. To krócej niż autobus pośpieszny zatrzymujący się na mniejszej liczbie przystanków. Trasa do Wilanowa będzie miała dwie odnogi: wzdłuż ul. Gagarina i wzdłuż ul. Św. Bonifacego. Według prognoz, po uruchomieniu trasy tramwaj z Wilanowa będzie przewoził 4370 pasażerów na godzinę, przy założeniu, że w wagonie będzie ok. 150 osób (a przecież przeznaczone na tę trasę wagony Hyundai mogą przewozić maksymalnie 240 osób). Zakładana liczba tramwajów z Sielc, Stegien i Wilanowa jadących do centrum w każdej godzinie to 30 wagonów.

Zielone tory, zielona trasa

Podczas budowy trasy tramwajowej do Wilanowa zastosowana zostanie technologia zielonych torów. Tory o łącznej długości 9100 metrów zostaną obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która jest odporna na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania.

Nowe drzewa – wysokie na 5 metrów

W ramach budowy całej trasy tramwaju do Wilanowa zostaną posadzone minimum 640 nowe drzewa. Proponowane gatunki to m.in. lipy holenderskie, lipy drobnolistne, platany klonolistne, wiśnie piłkowane, klony polne i dęby szypułkowe. Parametry drzew będą zgodne ze standardami kształtowania zieleni Warszawy. Oznacza to, że obwód pnia nowo zasadzonego drzewa musi wynosić 25 cm. Drzewa muszą mieć wysokość 5 metrów, czyli w momencie zasadzenia będą sięgały drugiego piętra przy budynkach.

Tramwajarze przykładali wagę do zieleni podczas projektowania tramwaju do Wilanowa. Niektóre rozwiązania nigdy nie były wcześniej stosowane podczas budowy tras tramwajowych w stolicy. Na dziewięciu peronach pojawią się drzewa – będą to lipy. Tego typu rozwiązania stosowane są m.in. w Paryżu, na przykład na Bulwarze Poniatowskiego. Przy torach i przy jezdniach tramwajarze posadzą lipy i platany. Pierwszy raz w historii budowy tras tramwajowych w Warszawie przy torach znajdą się drzewa formowane. Jest to rozwiązanie stosowane w wąskich miejscach, gdzie nie byłoby możliwe zasadzenie zwykłego drzewa.

400 dodatkowych drzew – program „Przystanek zieleń”

Budimex – generalny wykonawca budowy trasy tramwajowej rozpoczyna – zapowiadaną wcześniej – akcję sadzenia 400 dodatkowych drzew pod nazwą Przystanek Zieleń. Pierwsze nasadzenia rozpoczną się wiosną. W sumie wzdłuż linii tramwajowej do Wilanowa zostanie posadzonych – w ramach tej akcji i nasadzeń kompensacyjnych – ponad 1000 nowych drzew.

Akcja kierowana jest do wspólnot oraz spółdzielni mieszkaniowych zlokalizowanych w dzielnicach Mokotów oraz Wilanów (w niedalekiej okolicy budowy Tramwaju do Wilanowa), które dysponują gruntem, na którym można posadzić nowe drzewa.

Aby zgłosić wspólnotę lub spółdzielnie do akcji wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy na stronie www.przystanekzielen.waw.pl Zgłoszenia do pierwszej edycji akcji można zgłaszać do 15 marca 2023 r.